7.12.13

GETS HECTIC INSIDE OF ME

Huonot ja hyvät puolet Ausseissa?
Täällä on yleisesti ottaen kaikki ihanaa ja mä rakastan tätä maata ylikaiken mut oon itseasiassa löytäny kaks huonoa puolta. Ekana se, että täältä puuttuu kunnon julkinen kulkuneuvoverkosto ja tokana netti on tosi surkee täällä; hidas ja maksaa paljon. Ja okei välillä mä kaipaan isoa toppatakkia ja ihania syysvaatteita. Ihmiset on täällä paras asia, koska kaikki on tosi ilosia, avoimia ja ystävällisiä eikä täällä stressata turhista asioista. Kyllä mä ilomielin tänne voisin muuttaa ;)

Huonot ja hyvät puolet Suomessa?
Suomi on aika paljon edella kaikessa, kuten netti ja koulutus. Mä myös rakastan suomalaista taino ylipäätänsä pohjoismaista sisustustyyliä mitä täällä ei ole. Suomen kesä on myös ihana ja Suomi on kauniin vihreä maa haha. JA sun ei tarvii matkustaa monia tunteja saavuttaakseen päämärän :D Huonot puolet Suomessa on kylmyys ja pimeys ja mä oon vaan tosi kyllästynyt Suomeen. Ja ihmiset on epäsosiaalisia ja jotenkin allapäin.

Australialaiset miehet verrattuna suomalaisiin miehiin?
Kuumempia, huh!! Oikeestaan se riippuu missä päin Australiaa sä oot. Sydneyssä on esimerkiks tosi paljon aasialaisia, mut siellä on myös niitä ihania yksilöitä joita tulee bongattua sillon tällön. Täällä Blayneyssä ei kauheesti mitään komeita kolleja löydy, koska tää on tällänen landemesta. Parhaat miekkoset on ehdottomasti rannikolla; ihanan ruskettuneita ja rentoja ja tosi moni on sellasia surffareita :D Mutta joo, eikö miehet on samanlaisia joka kolkassa :D

Jos sun pitäis mennä naimisiin tuntemattoman ihmisen kanssa ja saisit kysyä vain kolme kysymystä ennen hääpäiväänne, mitkä ne olisivat?
Mä oon jumittanu tätä kysymystä niin pahasti että huh. Varmaan ihan perus jotain, että mitkä kiinnostuksen kohteet, millasia tulevaisuuden suunnitelmia ja mikä tekee onnelliseks :)

Millaista koulu siellä on?
Koulu täällä on ihan sika erilaista. Tää muistuttaa tosi paljon ylä-astetta. Täällä on siis koulupuvut ja koulussa ei esim. saa käyttää kännykkää ollenkaan ja ruokaa pitää tuoda kotoa tai ostaa koulun kahvilasta, jossa on oikeesti aikaa hyvää ruokaa. Jos opettaja näkee sut kännykkä kädessä se ottaa sen pois ja sä saat sen koulun jälkeen takasin. Tosin täällä on niitä opettajia ketä ei kiinnosta jos käytät kännykkää. Mä oon niitä oppilaita jotka käyttää kännykkää ja multa on kerran otettu se pois, heh. Täällä sä valitset viis tai kuus ainetta joita sä opiskelet joka päivä, etkä sä vaihda niitä aineita ollenkaan paitsi poikkeustapauksissa. Keskiviikkosin meillä on study day eli istutaan ja opiskellaan omatoimisesti kirjastossa kokopäivän. Näinä päivinä mulla on aikaa kirjottaa blogia ja muokkailla kuvia. Täällä pakollisia on matikka ja englanti. Mun aineet on matikka, englanti, legal studies, senior science, modern history ja slr (liikunta). Täällä on year 12 lopussa HSC kokeet, jotka on vähänku meijän kirjotukset. Oppitunnit kestää 53min ja meillä on koulupäivän aikana yks 20min välitunti ja lounastauko 40min ja oppituntien välissä 4min aikaa siirtyä luokasta toiseen. Näillä on myös välillä jotain kokeen tapasia sillon tällön ja jakson lopussa on koeviikko esim. year 11 lopussa oli koeviikko ja sen jälkeen oli kahen viikon loma. Meillä alkaa tässä kuussa kesäloma koulusta, joka on vähän pidempi. Joka jakson jälkeen on kahen viikon loma. Yks jakso kestää kymmenen viikkoa. Mulle henkilokohtasesti koulunkäynti on täällä tosi helppoa, koska mun ei tarvii tehdä mitään kokeita tai esseita. Tunneilla mä kyllä kirjotan muistiinpanot ja välillä opettajat pyytää mua sanomaan jonkun vastauksen, mut ei kauheen useesti. Mun ei tarvii tehä koulun eteen siis oikeen mitään (kotitehtävät mukaanlukien) joten mä en stressaa koulusta ollenkaan :)


Onko aussit minkälaisia ihmisiä?
Ihanan rentoja ja ystävällisiä. Tosi helppo tehä tuttavuuksia ja nä on tosi avoimia!

Osaatko sanoa jotain hintatasosta verrattuna esim. Suomeen? :)
Mun mielestä hintataso on aika samanlainen kun Suomessa. Tosin mä ajattelen dollarit euroina, joten tosi moni juttu tuntuu kalliilta, vaikka oikeesti ne on ihan normaalihintasia. Mä maksan mun puhelinliittymästä 60 dollaria kuukaudessa ja kokis on siinä 2 dollarin paikkeilla. Täällä tupakka-aski maksaa $20, joten ei oo tupakoitsien maa tämä. Mun mielestä kauneudenhoito on vähän halvempaa. Olin kampaajalla leikkaamassa hiukset ja se makso $15 ja värjäys makso mun pitkään tukkaan $100.

Why are you so cool? Will I be as cool as you one day?
Hahaha, Jordan....... :D

Ruoka, onko parempaa ? Mitä ruokaa kaipaat Suomesta? Entä makeiset?
Täällä syödään tosi paljon enemmän lihaa mitä Suomessa. Mun eka host iskä oli ihan mahtava kokki joten mä sain gurmee aterioita joka ilta. Mut siis yleisesti ottaen ruoka on tosi samanlaista mitä Suomessa, tosin täällä ei kalaa oikeen syodä. Tän ruoan samanlaisuuden takia mä en oikeen kaipaa mitään ruokaa Suomesta. Välillä tietty tekee mieli kotitekosia tortilloja ja american dippia! En kauheesti syö täällä karkkia, mut karkki kai on samanlaista joka puolella maapalloa. Oon enemmän tullu suklaaihmiseks ja täällä suklaa on hyvää.
  
Mitä kouluu käyt Suomessa:)?
Alotin siis Juhana Herttuan taideviestintälinjalla ja nyt se sit on Turun Klassillinen Lukio yhdistymisen jälkeen!

Onko tullu skypetettyy paljon kamujen kanssa? x)
Oon skypenny tasan kerran Ellenin kanssa ja pari kertaa äipän kanssa. Iskän kanssa skypesin isänpäivänä! Joten ei oo tullu skypettyä paljon.

Laura oot ihana
Hihihi :3

Miten ja millä hoidat sun kasvoja? :)
Käytän Cliniquen kasvovettä ja rasvaa iltasin ja aamusin. Välillä mä saatan kuoria mun kasvot suihkussa, mutta se tapahtuu aika harvoin, haha.

Mitä oisit tehnyt jos et ois päässy vaihtoon Rotarien kautta?
Oisin menny jonkun kaupallisen järjestön kautta Intiaan. Mullahan oli about neljä vaihtopaikkaa varattuna, mut sit Rotary hyväksy mut, joten otin tän paikan vastaan :)

Miksi englanninkielinen maa eikä mikään "erikoisempi" ?
Koska mä en oo mikään maailman paras englanninkielen kanssa ja oon tosi laiska opiskelemaan englantia, joten mä aattelin että tää on hyvä tapa harjottaa mun kielitaitoa. Ja oon aina halunnu päästä Australiaan!

Onko ihmiset edelleen susta erityisen kiinnostuneita?
Koulussa ei enää silleen mitä alussa oli, koska ihmiset on tullu mulle tutuiksi ja mä oon tullu niille tutuksi. Välillä vielä jotkut nuoremmat oppilaat koulussa tulee puhumaan facebookissa ja kyselemään kaikkea. Mut jos mä tapaan uusia ihmisiä jossain niin ne on tosi kiinnostuneita musta ja kyselee kaiken maailman kysymyksiä ja kertoo kuinka ihana mun aksentti on :'D


Oliko lentomatka väsyttävä ja raskas?
Ei oikeestaan, koska oli hyvää seuraa koko matkan ajan. Mehän kaikki Ausseihin lähtevät Suomalaiset vaihtarit lennettiin yhessä, joten ei päässy pitkästymään. Meillä oli myös se muutaman päivän pysähdys Singaporessa, joten ei ollu mitään 20 tunnin lentoa. Mä muutenkin nukuin tosi paljon lentokoneessa, joten aika meni yllättävän nopsaa!

Kuinka paljon olet yhteydessä Suomeen?
En kauheesti. Välillä saatan facebookissa jutella äipälle tai iskälle ja jollekkin kavereille satunnaisesti saatan laittaa jotain, mut yleisesti ottaen en oikeestaan kauheesti pidä yhteyttä Suomeen ja pakko sanoa et ei kannatakkaan pitää.

Miten oot joka kuvassa niin erinnäkönen? :D
Kuka haluaa olla tylsä ja näyttää samalta joka kuvassa? Eikai, toi on oikeestaan hyvä pointti ja itseasiassa huomasin itekkin sen nyt ku sanoit. Mä tykkään vaan ottaa erilaisia kuvia itestäni enkä jaksa jäädä siihen samaan kaavaan hengailemaan, joten mä kokeilen vähän kaikkea. Esimerkis noissa kokovartalokuvissa mua ei kiinnosta pätkääkään miltä mun naama näyttää joten niissä mä oon kammottava. Mut mitä mun naamakuviin esim instagrammissa tai facebookissa tulee niin mun pitää ottaa about 100 kuvaa josta oikeestaan vaan yks näyttää hyvältä. Sen jälkeen mä mietin pari päivää onko se sittenkään hyvä ja jos se on vielä parin päivän jälkeen hyvä niin mä julkasen sen. Mä oon tosi kriittinen mun naamakuvista ja ehkä sen takia mä näytän niin erilaiselta joka kuvassa koska mä otan niitä harkiten. Saattaa myös johtua siitä, et mun hiukset vaihtelee väriä koko ajan. Haha enmä tiiä, ehkä mä oon mutaatio.

Seurusteletko enää?
En seurustele enää.

Kirjotatko päiväkirjaa?
Joo, alotin itseasiassa kaks kuukautta myöhässä kirjottamaan sitä ja oon tällä hetkellä tosi onnellinen siitä et jaksan kirjottaa. Tosin mä kirjotan sitä suomeks ja olis tietty parempi jos kirjottaisin englanniks. Kirjotan sitä joka päivä. Tulipas monta 'kirjotan' sanaa.

Kolme asiaa, joita ilman et voisi elää?
Ruoka, ystävät ja perhe!

Mihin kiinnität ensimmäiseksi huomiota vastaantulevien ulkonäössä?
Varmaankin pukeutuminen on eka asia joka pistää silmään. Mut oon huomannu, että mä huomaan heti jos joku naikkonen omistaa ihanat tummat kulmakarvat tai jos joku on laiha ja pitkäraajainen. Noi kaks asiaa pistää silmään naisissa.

Roikutko paljon we♥it sivustolla?
En oikeestaan. Välillä jos mä eksyn sinne, mä saatan jäädä pidemmäks aikaa ettimään kuvia, mut yleisestiottaen en käytä sitä kauheesti. Musta on tullu enemmän tumblr addikti ja siellä mä roikun nykyään ihan sikana, haha.

Jos saisit nyt ajan ja rahat tatuoijalle, tietäisitkö mitä ottaisit ja minne?
Mhh, pakko sanoa et en ihan tarkalleen. Mä oon tässä about puol vuotta kattonut ja ettinyt kivoja tatuointeja ja onhan mulla muutama kiva idea takaraivossa, mut ei mitään kunnon yhtenäistä ideaa vielä. Paikkoja johon mä tatuoinnin hankkisin olis joko niska, käsivarsi tai sitten tonne löllyävien allien sekaan haha.


Mistä sun vaihteleva tyyli kumpuaa?
Varmaan seurasta ja ympäristöstä ja tietenkin siitä miltä musta tuntuu. Välillä vaan on kiva pukeutua vähän sivistyneemmin ja välillä on kiva laittaa rennompia vaatteita päälle. Mut siis mullahan alko tulee sellanen "sivistyneisyys" mun pukeutumiseen ennenku tulin tänne mut nyt oon taas hurahtanut rennompiin vaatteisiin haha. Seura tekee kaltaisekseen.

Tuutko rotexiin?
Ehkäpä joo!!

Missä kuussa sulla on synttärit?
Huhtikuussa, kymmenes päivä!

Onko tää sun elämän paras vuosi?
Tähän asti ehdottomasti joo!

Onko nettissä käyminen samanlaista Ausseissa kun Suomessa?
Huh, ei todellakaan. Täällä sä et voi olettaa että kodeissa on äärettömät ja huippunopeet nettiyhteydet niinkun meillä Suomessa on. Mullahan oli kauheet ongelmat alussa mun kännykän netinkäytön kanssa, koska mähän roikun kännykän kanssa netissä kaiken aikaa; kuuntelen spotifysta musiikkia, selailen tumblria ja teen muuta turhuuksia. En tajunnut että täällä sun pitää miettiä kuinka paljon dataa sulla on käytossä. Maksoin about 30 dollaria viikolta mun kännykästä, koska mun data loppu kokoajan. Mut nyt onneks mä sain sellasen liittymän missä on melkeen ääretön netti joten nyt pärjään hyvin. Ei sitä ees tuu ajateltua kuinka paljon sä käytät nettiä kännykän kanssa. Kodeissa netin käytto riippuu tosi paljon kuinka paljon dataa niillä on. Esimerkiks mun ekassa isäntäperheessä en voinu käyttää skypeä enkä saanu ladata mitään, koska niillä oli vaan tietty määrä dataa käytettävissä per kuukausi. Tänhetkisessä perheessä on hyvä ja melkeen ääretön netti, joten nyt voin skypee ja muutenkin käyttää nettiä rennommin.

Onko Iphonet suosittuja ?
Ohan ne :)

Minkä ikäisenä siellä saa ajokortin ?
16-vuotiaana sä saat ekan kortin joka on L plate. Se tarkottaa sitä, että sun pitää ajaa sellasen henkilön kanssa jolla on full licence, eli se voi olla vaikka sun äippä tai iskä ja sun pitää ajaa yhteensä 120 tuntia. Sen jälkeen kun oot suorittanu noi 120 tuntia sä saat red P platen. Sillon sä saat ajaa yksin, mut siinä on jotain tiettyjä sääntöjä, esimerkiks 11pm ja 5am välisenä aikana sul saa olla vaan yks matkustaja kyydissä ja maksiminopeus on 90. Sä ajat ton sun red P platen kanssa vuoden jonka jälkeen sä saat green P platen. Se on melkeen sama kun toi red P plate, mut esimerkiks maksiminopeus on 100. Ajat ton green P platen kanssa vuoden jonka jälkeen sä saat sun black licencen joka on siis ihka oikea ajokortti ilman mitään erityis sääntöjä. Huh kuulostaapa monimutkaselta, mut toivottavasti saatte selvää :D


Onko minejä Ausseissa ?
Onhan täällä! Sydneyssä on näkyny eniten ja mun yhellä kamulla on mini :)

Onks sun pakko käydä sellaisis rotarykokouksis(jos ees käyt:D) vai onks ne vapaaehtosii? Ja millasii ne on jos käyt?
Alussa mä kävin joka keskiviikko, mut esim. viime kuussa olin vaan kerran ja nyt oon taas käyny vähän ahkerammin. Se riippuu tosi paljon mitä menoa mulla tai isäntäperheellä on. Mut siis se on ihan okei kaikille jos mulla on keskiviikkosin jotain muuta (jotain isompaa kun kavereiden kanssa hengailua) ja saan olla kokouksista pois. Meijän rotary klubilla on joka toinen keskiviikko formal meeting eli yleensä joku guestspeaker puhuu jostain tietystä aiheesta (viimeks aihe oli sex after 50) ja meillä on illallinen ja ne on niinku "sivistyneita kokouksia" ja niissä toistuu se sama kaava arpoineen ja vitseineen. Sitten ne toiset keskiviikot on social meetingseja ja se vähän riippuu mitä me sillon tehään. Välillä mennään pubiin illalliselle tai käydään jossain yrityksissä vierailemassa tai jotain tällästä. Ne on yleensä niitä kokouksia joissa mä en niin ahkerasti käy niinkun ei muutkaan. Yleisesti ottaen mä tykkään käydä noissa kokouksissa koska ne on tosi rentoja ja siellä on oikeesti kivoja ihmisia, vitsejä ja paljon naurua.

Osaatko sanoa et mitä plussii ja miinuksii rotareitten kautta lähtemises oli:)?
Tosi paljon plussaa! Ensinäkin se, että Rotary on tosi arvostettu ja kansainvälinen järjestö. Se on ihanaa, että kaikki Rotary ihmiset; oli ne sitten sun klubilaiset tai kymmenen vuotta sit olleet vaihtarit tai nykyiset vaihtarit on yks suuri yhteisö. Rotary on tosi aktiivinen kaikinpuolin; safari ausseissa ja eurotour euroopassa, vapaaehtoistyöt, kokoukset, useammat isäntäperheet plus kaikki muu toiminta! Oon tosi onnellinen että mä pääsin Rotareiden kautta vaihtoon ja en oo oikeestaan löytänyt Rotarysta mitään huonoa puolta.

Otitko tyyliin kaikki lenkki ja salikamat yms vähän"turhemmat" tai sellaset ni mukaan suomesta vai ootko ostanu sieltä?
Musta tuntuu, että mä otin ehkä vähän liikaa vaatteita, mut yleisestiottaen mä oon aika ylpee mun pakkaamisesta. Kantsii ottaa yhet salivaatteet ja lenkkarit, mut ei mitään koko salivaatevarastoa. Kantsii jättää kaikki turhat tavarat pois. Esim jos oot kahen vaiheilla otatko jonkun paidan tai jonkun muun jutun: älä ota. Periaatteessa sä tarviit kaikkia juttuja yhen kappaleen. Jos meet talveen, älä ota kesävaatteita mukaan ja päinvastoin. Mä ainakin huomasin täällä, että otin ihan turhaan sortseja ja bikinit mukaan, koska mä ostin heti uusia vaatteita, enkä oo oikeen käyttänyt mitään mun tuomia kesävaatteita.

Onks 18v ihan täysikänen ja saa käydä baareissa yms vai miten:D?
Joo täällä 18 on täysikänen, mut Rotary säännöt sanoo että en saa siltikään käydä baareissa tai juoda alkoholia vaikka oisinki 18-vuotias.


Koska skypetellään?:3
Pian toivottavasti!

Millon kannattaa lähettää viestiä rotareille kun haluaa lähteä vaihtoon? jos haluaa vuodelle 2015-2016 vuodelle vaihtoon (jos nyt sain ton oikein laskettua :D)
Kantsii heti vaan ottaa yhteyttä ens vuoden puolella (ei nyt välttistä heti tammikuussa) ja olla aktiivinen :) Suosittelen myös lukemaan ihan Rotaryn sivuja säännöllisesti, koska sieltä löytyy kaikki tarvittava tieto.

Kuinka paljon vuosi maksoi kaiken kaikkiaan?
Hui tähän mä en osaa vastata koska en maksanut kerralla mitään yhtä isoa laskua vaan niitä tuli vähän sillon tällön ja kantsii muistaa se, että täällä olessa sulla rahaa palaa aika hurjasti, ainakin mulla. Mut kai se siinä kymppitonnin ympärillä oli!

Oletteko rotaryklubinne kanssa tehneet vapaaehtoistyötä , jos niin mitä?
Ei olla mitään sen enempää maailmapelastustöitä tehty! Ihan perus makkaranmyyntiä, tapahtumien järjestystä (mm. Rotary Spring Ball) ja saatetaan välillä myydä arpoja jossain. Näillä me kerätään rahaa meijän yhteisön tulevaa bussia varten, joka on meijän Rotary Klubin projekti tällä hetkellä.

Miten nuoret siellä viettävät vapaa-aikaa?
Arkipäivisin yleensä ihmiset menee vaan koteihinsa, välillä käy elokuvissa tai sit välillä järjestetään jotain yhteisiä illallisia tai jotain muita sellasia perus nuorten juttuja. Viikonloppusin täällä on pippaloita tai nytku ilmat on lämmenny niin ihmiset viettää aikaa tuolla lammella/järvellä/padolla (en vieläkään tiiä millä mä sitä kutsuisin). Viikkosin ite mä käyn salilla tai hengailen kotona tai Mikaelan luona ja jos mut kutsutaan johki niin minä menen.

Onko Aussit muotitietoisia?
Riippuu tosi paljon missä päin Australiaa sä oot. Sydneyssä ihmiset on enemman muotitietoisia mitä esimerkiks täällä Blayneyssä ja Sydneyssä on enemmän sellasia business ihmisiä. Rannikolla ihmiset pukeutuu ihanasti ja tytöt on hoikkia ja ruskeita (minä kateellinen). Enmä osaa oikeen kuvailla miten ne pukeutuu, mutta pukeutuu kuitenkin hyvin. Täällä muoti on muutenki tosi erilaista mitä Suomessa on. Kaupat on täynnä ihania jumpsuitteja ja kukkamekkoja ja pukeutuminen on kai rennompaa mitä Suomessa. Täällä on sellasia ranta-hippi-hipsteri vaatteita tosi paljon ja merkkivaatteita on mm. Roxy, Billabong ja Vans kun taas Suomessa niitä merkkivaatteita on just jotku Tommy Hilfigerit ja Hollisterit. Ja ainiin, haha, täällä uggit on vähän sellaset juntit 'menen kauppaan'-kengät. Hassua tämä, koska Suomessahan "varakkaat" käyttää Uggeja.


Käykö Aussi nuoret koulun ohella töissä?
Joo tosi monet työskentelee viikonloppusin tai koulun jälkeen :)

Oletko pitänyt Rotary kokouksessa ja koulussa esitelmää Suomesta?
En vielä, heh heh. Pitäis varmaan pikkuhiljaa ruveta väsäämään jotain esitelmää :D

Mistä sait idean lähteä vaihtoon?
Oon nuoresta pitäen halunnu vaihtoon, en oikeen tiiä mitään tiettyä syytä siihen. Kai ihan kielitaidon, kokemuksien ja itsenäistymisen takia. Oon levoton sielu ja haluun nähdä ja kokea paljon, joten tää vaihtovuosi on mulle hyvä!

Mitä rotary tekee ja mitä sun ekaks piti tehdä tän koko vaihtarijutun aloittamiseksi? Sul on tosi ihana blogi ja tyyli ja olisin tosi kiinnostunut itsekkin hakemaan rotaryvaihtoon ens vuonna! :)
Ihan ekaks mä luin Rotaryn nettisivuja jonka jälkeen lähetin vapaamuotosen hakemuksen ja siitä se kaikki sit lähti. Mulla oli muutama haastattelu ja sit mulle soitettiin että sain paikan. Ruvettiin miettimään maavaihtoehtoja ja sit tekemään hakemuksia. Toi prosessi kulu yllättävän nopeesti ja nyt yhtäkkiä mä oon ollu täällä jo neljä kuukautta vaikka just mä mun hakemukset täytin. Huh, miten aika juoksee. Sun kantsii lukea Rotareiden nettisivuja, joista löytyy tosi paljon tietoa niiden toiminnasta ja muutenkin koko tosta vaihtovuodesta. Kiitos tosi paljon ja tsemppiä hakemiseen. :)

Tietääkö tyypit siellä, missä Suomi on? Minkälaisia kuvitelmia niillä on Suomesta?
Jotkut tietää, jotkut ei. Yleisesti ottaen ei mikään kauheen hyvä Suomi-tietämys ihmisillä oo. Ne aattelee et Suomi on pelkkää pakkasta ja lunta ja ihmiset luulee, että me ei voida uida meressä ja et meillä ei oo rantoja ja et Suomi on vaan kylmä paikka. Jotkut ihmiset oli tosi yllättyneitä kun sanoin et me mennään kesäsin rannalle ja uidaan meressä :D Mä oon sivistäny ihmisiä sillä tiedolla, että Joulupukki asuu Suomessa ja meijän koulutustsydeemi on maailman paras. Terveisin ylpeä suomalainen.

TOP 5- asiat, joita kaipaat Suomesta? (ei perhe/ystävät)
Syysvaatteet, missä x karkit, bussit, kesäillat ja pienet välimatkat kaupungista toiseen.

Huh vihdoinkin sain tän tehtyä, anteeksi tästä myöhäisyydestä. Iso kiitos kaikille kysymyksistä ja hyvää Suomen Itsenäisyyspäivää! Ite juhlistin sitä kantamalla lippua koulussa ja historian opettaja toi meille suklaata ja lautapelin Suomen Itsenäisyyspäivän kunniaks, jee! 

No comments:

Post a Comment